Groningen, zaterdag 003 januari 2009
Een extract van druivenpitten blijkt
kankercellen te doden. Dat heeft onderzoek van de
universiteit van Kentucky uitgewezen.
“Binnen 24 uur
was 76 procent van de leukemiecellen afgestorven,
terwijl de gezonde cellen onaangetast bleven”, meldt
het wetenschappelijk blad Clinical Cancer Research.
Het is al langer geweten dat de antioxidanten in
druivenpitten kanker tegengaan, maar het is de
eerste keer dat de impact ervan op bloedkanker werd
getest.
De onderzoekers zagen dat het extract van
druivenpitten een proteďne in gang zet welke
apoptose reguleert. Apoptose of geprogrammeerde
celdood is een natuurlijke manier om beschadigde of
gevaarlijke cellen te doden.
Mogelijk kan deze studie tot nieuwe
kankerbehandelingen leiden, maar wetenschappers
zeggen dat het nog te vroeg is om het eten van
druiven als kankerpreventie aan te bevelen.
“Hoewel het zeer interessant is, is er nog een lange
weg af te leggen vooraleer dit als kankerbehandeling
kan worden gebruikt”, zegt kankerspecialiste Kat
Arney.
Bron:
stomverbaasd
Home
Terug naar gezondheid |